Inom en månad "utförsäkras" Sveriges ekonomi
Att regeringen vill häva restriktionerna redan den 29 september påminner lite om hur Försäkringskassan arbetar. Politikerna anser att "sjukdagarna" är slut och Sverige måste återgå, oavsett smittökning.
Det skriver Alexander Forselius i en debattartikel om regeringens drastiska lättnader
På en extrainsatt presskonferens som extrasändes i SVT kom beskedet att regeringen planerar att häva samtliga publikrestriktioner den 29 september. Ett drag som får kritik av flera experter som menar att det är mycket olämpligt då smittspridningen ökar och att detta riskerar att bli en repris av hur det gick förra hösten.
Vi skulle kunna jämföra regeringens drag med hur Försäkringskassan jobbat i många år med att sparka på de som har de allra svårast. Efter 180 dagar, träder i den så kallade folkmun "stupstocken" som innebär att den sjuka prövas mot hela arbetsmarknaden. Oftast dras sjukpenningen in. Det är dags att börja jobba, vare sig du så har ben eller ens armar kvar. Detta är en analogi hur regeringen jobbar.
Den svenska ekonomin har varit "sjukskriven" till följd av smittspridningen i över 1,5 år. Då har regeringen fått betala "sjukpenning" till ekonomin i form av permitteringsstöd, omställningsstöd, omsättningsstöd, förhöjd och lättad a-kassa, skatteanstånd m.m.
Men nu börjar staten tröttna. Precis som försäkringskassan anser att en patient måste bli frisk efter en viss tid anser tydligen politikerna att samhället, oavsett smittoläge, måste öppnas upp, eftersom det inte längre går att pytsa in mer pengar i stödpaket och olika former av bidrag och anstånd. Nu i höst kommer till exempel anstånden för 48 000 företag att gå ut, och många skulle ha riskerat konkurs om inte staten erbjuder en avbetalningsplan. En tsunami av "coronakurser" (corona-konkurser) skulle vara förödande. På så sätt att många av de som har anstånd är enskilda firmor, vilket kommer leda till personliga konkurser, vilket skulle orsaka permanenta skador på framtida köpkraft, vilket man såg under 90-talskrisen.
Därför finns det tydligen inte längre något annat alternativ för regeringen än att "utförsäkra" den svenska ekonomin och avveckla restriktionerna, precis som man anser att man inte har råd att en sjukskriven är hemma en dag till efter den 180-dagen.
Försäkringskassan har därmed lärt upp regeringen hur man sätter slutdatum på sjukdomar och smittspridning. De har tydligen uppfunnit en formel för hur man bestämmer att en förkylning, virus, smärta eller skada bara sådär ska vara bort vid ett visst datum. Om de lyckas, återstår att se
För risken är, precis som att den utförsäkrade kommer att hamna i en ny, ännu värre sjukdom efter utförsäkringen, att samhället kommer få ett bakslag i smittspridningen när man öppnar upp så snabbt. Det talas ju redan om att de unga ska "festa igen" det de missat under 1,5 år av karantän, och då kommer smittspridningen troligen att flamma upp igen. Lika idiotiskt som att tända på igen efter att man lyckats släcka elden.
Smittspridningen av COVID-19 är likt en elakartad spridd cancer, och dagens besked är lite på samma sätt en svårt cancersjuk människa ska tvingas till Arbetsförmedlingen istället för att få den rehabilitering den behöver.
Kommentarer
Skicka en kommentar